Sunday, April 15, 2012

من هى هبة السويدي

هبة السويدي سيدة أعمال مصرية لعبت دوراً إيجابياً في دعم الثورة المصرية منذ اندلاعها قبل عام. وكشف الثوار والناشطون أخيراً عن شخصية السيدة التي سموها «سيدة الثورة»، التي عالجت أكثر من ألف و600 مصاب ممن تعرضوا لبطش نظام مبارك، وكاد كثيرون منهم أن يفقدوا حياتهم أو أعضاء من أجسادهم لولا جهود تلك السيدة

تحية لهذه السيدة الرائعة صاحبة القلب المفعم بالخير وحب الناس . يقدر يقولنا الاخ الشاطر عالج او حتى سمع عن معاناة مصابي الثورة ؟ عملهم ايه ربنا حا رسه وصاينه هو وابو اسماعيل اللي صرف بسفه على شوية ورق وصور ليه دعاية ؟ عملوا ايه لشاب عمره 23 ستة واخد رصاصة في عموده الفقري وهيعيش مشلول باقي حيانه على كرسي ؟ وشاب فقد عينيه وبيعول اسرة وشاب اشتشهد وترك ارملة واطفال ايتام ؟ يقولوا لينا عملوا ايه لكل المصابين وملفاتهم ؟ دي عينة بسيطة لكن هامة من مشاكل طاثفة من الشعب واجب تكريمها . طيب تقدر ياشاطر تصرح باي تصريح انت او الاستبن بتاعك في الترشح للرئاسة ضد اللواء الفنجري اللي معاه الملف ده ؟ طبعا مستودعات البوتاجاز اهم وشوادر اللحمة وكراتين التموين ورمضان على الابواب وده موسم الجماعة لشراء رضا الغلابة . معلش اللي له اول له اخر.

اسمها هبة السويدي .. بنت من مصر .. لا انا اعرفها وغالبا انت أيضا لا تعرفها مادامت لا تتحدث عن نفسها كثيرا ..
بنت من بلدي .. نموذج ، وصورة مشرقة للمرأة المصرية .
هبة السويدي : رفضت الظهور في وسائل الإعلام للحديث عما قدمته لمصابي الثورة ، عالجت أكثر من 1600 مصاب منذ إندلاع الثوره إلي الآن ، وعالجت أيضا بعض من مصابي ثوره ليبيا في مصر .. وما زالت تعالج مصابي الثورة بالمستشفيات وبالأخص الفرنساوي ، وعالجت نسبه كبيره من مصابي شارع عيون الحرية "محمد محمود سابقا " .. ومستعدة دوما وبكل حب وبشاشة أن تعالج من يطلبها ، أو تسمع عنه من الثوار .. عاش نضال المرأة المصرية ، وعشت ياثورة مصر حتي النصر .) .


هبة السويدى زوجة أحمد السويدي الرئيس التنفيذي والعضو المنتدب لمجموعة السويد
ام لثلاث اولا
عبدالرحمن 15 سنة,اسماعيل 12 سنة, خديجة 9 سنين,ويحيي سنتان.

معرفش اى حاجه تانى عنه




No comments:

Post a Comment