Monday, June 11, 2012

بَنِي وَطَني ..انا نِمت مرة ف يوم .. و شوفت حلم


بَنِي وَطَني ..

انا نِمت مرة ف يوم .. و شوفت حلم

شاب ف ربيع العُمْر..

أسمر..

جميل..

مبتسم..

و ف إيده شئ

لما سألته انت مين .. سِكِتْ

لما سألته عن اللي ماسكُه .. سِكِتْ

قربت أكتر ..

لابس قميص لونه أحمر

دققت فيه ..

طِلِع القميص مقطوع

و الاحمر ده لون الدم على صدره

لما اتفزعت .. رأيت ضحكته مالْيَة عينيه

سألته ليه

قال :

يا صديق ..

أصل كلكم زي بعض

شافني قبلك ناس كتير

حاولوا يقرّبوا

و كل ما أنطق بالحقيقة .. يهربوا !

أنا اللي كنت في السياسة جاهل جهول

و كنت أفهم بس في الأصول

كنت أفهم بس إن الكَدَّاب في النار ..

و الظالم في النار ..

و الغَنِي .. في النار!

كنت أفهم إن الأرض مش لينا ..

عشان احنا بس مش عايزين

كنت كاشف كل شئ

و ف يوم طِلِعت مع اللي طِلْعوا

ولا همِّني شومه ولا خرطوش

استغربت لما بصيت في الوشوش

كأني قُدَّام المِرايَه واقف ثبات

نفس العينين

نفس الإيدين

نفس الإرادة و الغضب ..

و نفس السبب


سألته عن اللي ماسكُه في تلك اليدّ ..

من غير ما ِيتكَلِّم سلِّمني ما في اليدّ

ورقة فيها أربع سطور :

الاسم : فلان ابن فلان

العنوان : خيمة في قلب الوطن

السن : من عمر الهرم

المهنة : ضمير البشر

بصيتله و انا تايه .. فهّمني يا ابن الناس!

قال ..

سمعت إن الناس عايزين يجيبوا الحق

و إنهم صامدين..لكنهم تعبوا!

و إن فيه انتخابات و فيها هي الأمل

عايز أكون موجود ..

صوتي أكيد يِفْرِق

رديت عليه ببرود :

مَعلِشّ يا ابن الناس..كان نفسي تشيل همّي ..

لكن في الانتخابات .. لازم "رقم قومي" !

No comments:

Post a Comment